Nøglen til noget nyt

Sammen stiller vi skarpt på dine fremtidsmuligheder

Har du taget en gymnasial uddannelse  som HF, STX, HHX eller HX – men er aldrig kommet videre i uddannelsessystemet?

Er du startet på en gymnasiel uddannelse eller en videregående uddannelse – men er droppet ud fordi det bare ikke var dig – eller fordi du mistede modet undervejs?

Så har vi et  højskoletilbud til særpris, der kan åbne dørene for dig – og få dig igang igen med din uddannelse og fremtidsplaner.

Projektet hedder  ”Nøglen til noget nyt” og er en unik mulighed for dig, der har brug for en ny start og for studiemotivation samtidig med, at du går på højskole i et levende og kreativt miljø sammen med andre unge.

Hverdagen på Nøglen

Du vil på “Nøglen til noget nyt” være en del af højskolehverdagen her i Vrå. Det giver dig mulighed for at vælge en bred palette af både kreative og boglige fag. Du kan vælge både matematik og dansk, men har også mulighed for bla. at vælge musik, foto, medie, skriveværksted, kunst og tekstilværkstedet, hvis du har drømme, der går i den retning.

Vi har mere end 20 fag at vælge imellem. Fælles for dem alle er, at der ikke er noget fast pensum – og heller ikke en afsluttende eksamen.

Som Nøgle-elev vil du udover den almindelige højskoleundervisning får du:

• Fag, der sætter fokus på hele den verden af erhvervsmuligheder og erhvervsuddannelser, der ligger foran dig , hvor du får mulighed for at få dine drømme afprøvet. Der findes mere end 100 erhvervsuddannelser og et hav af professionsbachelorer, som du kan lære meget mere om, mens du går her.
  • Individuel vejledning og guidning i, hvordan dine uddannelsesdrømme bliver til virkelighed og  kobles med konkrete uddannelser.
  • Tur til DM i Skills

Du vil i løbet af dit højskoleophold opleve morgen- og aftensamlinger, højt humør, gode kammerater, dedikerede undervisere, regnvejrsdage og solskinsdage, ture ud af huset i vores egen bus, studietur,  til højskolefester, adgang til fitnesscenter og rigtig god mad.

At være på højskole er med andre ord et tag-selv-bord af gode muligheder, og du vælger selv til og fra. Vi tager ofte i Vendsyssel Teater og på Aalborg Teater og til koncert.  Vi er med på Naturmødet, Kulturmødet og Ungdommens Folkemøde, og tit opstår der spontane ture til svømmehallen, skøjtebanen eller stranden alt efter vejr og årstid.

Udover, at du på “Nøglen til noget nyt” finder din vej videre i livet, så GARANTERER vi, at du også finder nye venner, der altid vil være der for dig.

Du vil undervejs bliver mere sikker i dine beslutninger, du tør være dig selv og ikke mindst får du 5 måneder der vil præge resten af dit liv i en positiv retning.

Om dig:

• du er mellem 17½ og 25 år
  • du vil gøre noget godt for dig selv
  • du har taget (eller er påbegyndt, men droppet ud) en gymnasial uddannelse.
  • du er droppet ud af en videregående uddannelse
  • du vi gerne på højskole til en fordelagtig pris

Kontakt os for flere informationer om pris og muligheder:

Forstander Anne Friis: anne@vraahojskole.dk, telefon 9898 1010

Projektleder Anette Mikaelsen: am@vraahojskole.dk, telefon: 22 39 26 51

Du kan også komme i kontakt med os på 9898 1010 eller på info@vraahojskole.dk, og vi kan arrangere end rundvisning på skolen, hvor du også kan få en snak med en elev – eller en tidligere nøgle-elev.

Jeg vil gerne kontaktes om projektet:

PROJEKTLEDER

Anette Mikaelsen

Uddannet can mag i dansk og psykologi ved Aalborg Universitet

Har mere end 25 års erhvervserfaring fra uddannelses- og kompetence udvikling.

Anette har blandt andet været ansat i det tidligere Nordjyllands Amt, nuværende Region Nordjylland. Hun har undervist private virksomheder i ledelse- og kompetenceløft og har i perioder været tilknyttet Nordjysk Kompetenceudvikling, Vækst Jammerbugt erhverv og turisme, AMU Nordjylland og VUC & HF Nordjylland som underviser i dansk og pyskologi.

Anette brænder for den menneskelige udvikling og er ret glad for frilufts- og haveliv.

FORSTANDER

Pia Schnoor

Forstander på Vrå Højskole siden 2007 sammen med sin mand Søren Ottzen. Pia er uddannet cand. mag. i dansk og litteratur fra Aarhus Universitet, og har i en årrække været virksomhedskonsulent i Region Nordjylland.

Hun er efteruddannet som voksen- og specialunderviser, kan yde psykisk førstehjælpe og er certificeret mentor.

Pia er fast klummeskribent i Nordjyske, en habil strikker og farmor til Kalle og Linus.