FAQ / Ofte stillede spørgsmål

Hvad er det der højskole for noget...?

• Hvad er højskole?
    Højskole er en kostskole for unge over 18 år, hvor du kan fordybe dig i forskellige fag og emner. Højskolen har modsat andre skoler ingen fast pensum og eksamen, men der er mødepligt til undervisningen ligesom du skal deltage i forskellige aktiviteter.
  • Hvem kan komme på højskole?
    Alle kan i princippet komme på højskole, blot du fylder 18 år i løbet af den tid du går her.
  • Hvad koster det at gå på højskole?
    Det koster 1950 kroner om ugen at gå på højskole – alt inklusiv. Det betyder, at du har betalt for kost, logi og adgang til et fitness-center og fin natur.
  • Er højskole ligesom en efterskole?
    Både ja og nej. Præcis som på efterskolen bor du på skolen, men undervisningsformen er målrettet voksne mennesker, og du har mere personligt ansvar og frihed end på en efterskole.
  • Er der internet?
    Selvfølgelig. På Vrå Højskole har vi fibernet.
  • Er der vegetar/veganer-kost?
    Ja, det er muligt at få vegetarkost, veganer og specialkost. Du skal blot oplyse det, når du tilmelder dig.
  • Skal man overnatte på højskolen?
    Ja, alle skal i princippet indkvarteres på skolen. Du har dog fri de fleste weekender, og kan i særlige tilfælde lave aftale om at overnatte hjemme.
  • Hvad kan et højskoleophold bruges til?
    Et højskoleophold kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad du vil uddanne dig indenfor. Du kan også se højskolen som et springbræt til eksempelvis at komme ind på Designskole, Musikkonservatoriet, Medie- og journalisthøjskolen eller Kunstakademiet. Flere bruger højskolen til at forbedre sig indenfor en række skolefag. Det er også helt i orden at bruge højskolen til lige at puste uden at have en målrettet plan.
  • Hvad får jeg personligt ud af det?
    En forandring af din hverdag. En afklaring om din fremtid og en indsigt i dine egne styrker og svagheder. Du lærerr mennesker, du ellers aldrig ville have mødt, og nogle af dem bliver venner for livet. Et halvt år, der vil  styrke dig som menneske.
  • Hvor lang tid tager det at gå på højskole?
    Forårssemestret starter i januar og tager 22 uger. Efterårssemestret starter i august og tager 18 uger. Mange bliver et helt år
  • Hvordan bor man?
    Du bor typisk på dobbeltværelse. Vi har også enkeltværelser og fire-personers værelser. Næsten alle værelser på Vrå Højskole har eget toilet og bad.
  • Må man feste på højskolen?
    Altid! Men hvis du vil drikke øl og vin foregår det kun i weekender og til festlige lejligheder. Man kan også sagtens deltage i festerne uden at drikke alkohol.
  • Må jeg få besøg af mine venner og familie?
    Gerne, du skal bare huske at fortælle det på kontoret senest dagen før. Hvis vi har ledige værelser, kan man leje et sådant inkl. linnedpakke.