Studietur

Tag på højskole – tag på tur!

Når du er elev på Vrå Højskole, er studieturen en del af dit højskoleophold. Den er altså betalt sammen med dit højskoleophold.
Du betaler derfor selv kun lommepenge, frokost og drikkevarer. Turen ligger om foråret i april måned, og i efterårssemestret i september og oktober.

De seneste år har vores studieture gået til forskellige danske destinationer. Vi har haft fokus på kultur, natur og historie. Det har været en stor succes. Ud over de danske ture, har vi også været i:

• Amsterdam
  • Göteborg
  • Berlin
  • Krakow
  • Prag
  • Stokholm

Vi planlægger studieturen forskelligt fra år til år. Vi holder af at tage afsted med hele højskolen på en gang, men andre gange har vi delt os op, så der er forskellige ture at vælge imellem. Eksempelvis:

• Storbytur til en Europæisk storby
  • Natur med fokus på udeliv
  • Danmarkstur – med base på højskolen.

Udbuddet varierer fra år til år – og indimellem tager vi også på fordybelsesture med de forskellige højskolefag.
For alle studieture gælder det, at der er et fastlagt program, og at der er lærere med, der fungerer som turledere.

Video fra vores studietur til Berlin, efterår 2018, lavet af vores elev Daniel Aslak. Du kan se hans Youtube kanal her.

STORBY: Den ene studietur går til en europæisk storby, hvor det kulturelle er i centrum. Vi besøger museer, seværdigheder, oplever koncerter og shopper. Vi bor på hostel, hvor du er indkvarteret sammen med nogle af dine højskolekammerater.

NATUR: Denne tur foregår i naturen, hvor vi laver mad over bål og sover under åben himmel. Du kan med fordel medbringe egen rygsæk, sovepose og underlag – eller låne af skolen. Du kommer langt væk fra ”civilisationen” og får mulighed for at prøve dine og gruppens grænser af.

HØJSKOLE: Dette er en ”hjemmetur”. Med base på Vrå Højskole drager vi i vores røde højskolebus ud i Danmark. Det kan være besøg til seværdigheder, i biografen, eller måske en tur på hesteryg langs Vesterhavet. Du er selv med til at præge og planlægge indholdet af turen.