Om Vrå Højskole

Vrå Højskole - en af Danmarks ældste højskoler

Vrå Højskole er en af Danmarks ældste højskoler. Højskolen blev oprindeligt bygget i Stenum i 1872, men da jernbanen kom til Vrå, tog man i 1890 en beslutning og flyttede skolen sten for sten til Vrå, hvor den ligger i dag.

Vrå Højskole er en almendannende højskole med vægt på kreative fag. Højskolen har siden sin begyndelse og frem til i dag haft mange tusinde elever under tag. Enten på forårs- og efterårsholdene eller på de korte sommerkurser og nytårskurser.

Højskolen er samtidig et lokalt og kulturelt forsamlingshus. Hver anden uge åbener vi dørerne for fællesspisning og hygge for store og små. Familie, naboer og venner alle er velkomne til spisning. Efter maden er der ofte foredrag, koncert eller lignende.

Vrå Højskole er i dag drevet af Anne Friis, hun startede som forstander i 2021 og har fortsat den praksis-nære højskoletanke som ligger tæt op ad Christian Kolds filosofi. Forstander Anne Friis er den 8. i rækken af forstandere siden Jørgen og Kirstine Terkelsen i 1872.

Højskolekredsen er Vrå Højskoles juridiske bagland. Den består af 7 medlemmer og to suppleanter. Der ud over har højskolen en stor støtte i Højskolens Venner, der både hjælper med et økonomisk tilskud og med frivillige arbejdstimer.