Højskole Guide

Sådan går du på højskole...

En højskole er lidt som en almindelig skole – og så alligevel ikke: Du flytter ind på skolen, mens du går her. Du får ikke karakterer og går ikke til eksamener. Men der er mødepligt til al undervisning.
Mange bruger højskolen til:

• At kommel ind på en drømmeuddannelse og til at blive bedre til eksempelvis at male, sy, spille musik, skrive eller tage billeder.
  • At repetere skolefag som matematik og dansk.
  • At få en længere pause fra hverdagen på arbejde eller studiet.

På Vrå Højskole ser en højskoledag typisk sådan her ud:

• 08:00-08:30: Morgenmad
  • 08:30-11:00: Undervisning
  • 11:00-11:30: Samling
  • 11:30-12:00: Frokost
  • 12:00-13:00: Rengøring og pause
  • 13:00-15:30: Undervisning
  • 15:30: Frivillige eftermiddagsaktiviteter
  • 17:30: Aftensmad
  • 19:00: Eventuelle aftensarrangementer / hygge

Højskoleordbog:

Bogruppe: Der hvor du bor – elevhusene med plads til op til 16 elever. Vi kalder bogrupperne for  Orion, Pegasus, Cassiopia, Phøniks,  Nord og Vest. Bogruppen er din ”familie”.

Bogruppelærer: Hver bogruppe har en lærer tilknyttet, som holder bogruppemøde sammen med jer en gang om ugen.

Fællesspisninger og fællesarrangement: Foregår hver onsdag i ulige uger. Spisning for alle – også dem der ikke er højskoleelever. Efter spisning  er der typisk foredrag, koncert eller andet i foredragssalen eller kunstsalen.

Højskolefag: De fag, der udgør dit skema. Der er mange at vælge imellem og du skal som udgangspunkt have undervisning hver formiddag og hver eftermiddag.

Køkkenvagt: Elev-hjælp i køkkenet før og efter måltiderne: Morgen, middag og aften. Køkkenvagten går på skift imellem bogrupperne. Da der er ca. 100 elever på skolen, er det ikke mange gange du skal i køkkenet i løbet af et semester.

Samling: Alle hverdage kl. 11:00. Typisk i foredragssalen. Vi synger og hører et kort foredrag el. lignende.