Intensivt læringsforløb

Driller dansk eller matematik? – Så er her chancen for at få styr på det.

Er du ung, uden ungdomsuddannelse, men med en drøm om at komme i gang og stå stærkere som menneske? Så vælg Intensivt Læringsforløb på Vrå Højskole.

Hvis du kan nikke ja, til et af de nedenstående punkter, har du nu mulighed for at få pudset formen af, så du er klar til studiestart;

• Du har ikke afsluttet ungdomsuddannelse
  • Du har fået mindre end 2 i dansk og matematik
  • Du er stressramt
  • Du vil på højskole som en del af din EGU.

Der er mulighed for nedslag i prisen på 505 kr/uge for elever, der er tilmeldt intensiv læringsforløb og som er egenbetalere. Normalprisen pr. uge er 1950 kr. Din pris bliver derfor 1445 kr. pr. uge.

På det intensive læringsforløb i Vrå bor du på højskolen. Du bliver undervist i skolefag, som matematik og dansk, men har også mulighed for at udfolde dig kreativt i højskolens mange værksteder.

Ud over undervisningen vil der være:

• Udflugter
  • Nye mennesker
  • Fester
  • Ild i pejsen og meget mere

På det intensive læringsforløb bliver du en del af hele Vrå Højskole. Det betyder, at du skal være med til morgensamlinger, foredrag, spændende fag og fællesspisninger på helt lige fod med alle andre elever. For at blive optaget som elev på Intensivt Læringsforløb skal du være fyldt 18 år inden forløbets start.

For at deltage i det intensive læringsforløb, skal du være indstillet på, at der er mødepligt. Du er en del af et hold, der ligesom dig selv vil videre i livet, og hvis det skal lykkes, kræver det en indsats.

Underviserne vil tilrette undervisningen, så den passer til dig og dit niveau – og sammen hjælper vi dig videre med din uddannelse og din fremtid.

Intensivt læringsforløb som gør dig klar til ungdomsuddannelse eller arbejdsmarkedet – til livet og fremtiden.

Du får venner for livet. Du går i skole om dagen og lærer dansk og matematik på en helt ny måde, som du aldrig har prøvet det før. Du har en masse spændende valgfag. Du har fri om aftenen og er sammen med dine venner.

Du bor på eneværelse eller dobbeltværelse. Du finder ro og tryghed i hverdagen. Du bliver en helt ny person, der får mod på livet og fremtiden.

Udover den faste ramme, som udgøres af hverdagen med alle de spændende fag, har vi spændende temadage. Du kommer på udflugter, på studietur til udlandet, til koncerter, du hører foredrag og meget mere. På Vrå Højskole kombineres den intensive læring med alle mulige spændende aktiviteter og oplevelser.

Dansk

Grundstammen er dit danskhold. Du får en fast dansklærer. Dit danskhold består af dig og få andre elever, der har brug for at kigge lidt på det faglige, derfor er der god tid til alle. Måske er du ordblind, måske har du en diagnose, eller måske har du haft det svært i folkeskolen; faglig, personlig eller socialt. På dit danskhold tages der hånd om det hele. Du har 6 dansktimer om ugen. Du lærer en masse nyt spændende danskfagligt, og du oplever at få den hjælp og tryghed, der er forudsætningen for at du kan udvikle dig.

Du kommer på et danskhold, der matcher præcist dit niveau. Vrå Højskole rummer alle; lige fra dig, der ikke kan læse eller stave – til dig, der vil tage eksamen i dansk. Du undervises af engagerede og erfarne lærere på højskolen, som guider dig sikkert igennem processen.

Matematik

Måske har du svært ved plus og minus. Måske kan du det hele, men mangler bare lige din 9. klasse i matematik. Uanset dit niveau vil du opleve, at matematik er sjovt, udfordrende og helt ufarligt. Vi starter, der hvor du er. Ligesom i dansk kommer du på et lille hold, der passer til dit niveau.

Job og afklaring

Du får undervisning i, hvilke uddannelser og job, der findes. Du lærer alt om CV, jobsøgning og jobsamtaler. Du kommer på en workshop og prøver kræfter med et bestemt område (f.eks. køkken, tømrer, SOSU eller pædagog). Vi tager på virksomhedsbesøg, og vi får besøg af folk udefra (f.eks. håndværkere, pædagoger og lokale erhvervsdrivende), som fortæller om deres jobs, og om hvad der kræves i deres branche. Du bliver afklaret i forhold til, hvad du kan og vil i fremtiden. Og vi hjælper dig med at kontakte uddannelsesstedet og melde dig til, hvis du beslutter dig for det.

Praktisk info

Som elev på det intensive læringsforløb kommer du til at bo på dobbeltværelse med en anden elev, og du bliver indkvarteret på en af Danmarks klassiske højskoler.

Vrå Højskole kan tilbyde hyggelige rammer, en stor have og masser af værksteder du kan blive en del af.

Højskolen ligger også tæt på tog, bus, fly og Vesterhavet. Der er samtidig flere indkøbsmuligheder i Vrå, og det er let at komme til Hjørring og Aalborg

Folkehøjskolernes Forening i Danmark har skrevet om de 23 unge der var på vores Intensive Læringsforløb på Vrå Højskole en sommer. Du kan læse artiklen “Det er første gang i mit liv, jeg er enig med min lommeregner!” ved at klikke her.

Ring til os på tlf: 9898 1010 og hør nærmere, eller skriv på mail: info@vraahojskole.dk