Strik weekend

Information om strik-weekenden

kr 2.495 Inkl. kost og logi i dobbeltværelse.
Bad og toilet på værelset
  • 11.-13. oktober 2024
  • En hel weekend med strik
  • Strik for alle niveauer
Ledige pladser

En hel weekend med STRIK på højskole - også en god mulighed for en venindetur

En strikweekend på højskole er den perfekte måde at kombinere afslapning og kreativt udfoldelse. På weekend strik-kursus får du mulighed for at lære nye teknikker, møde ligesindede og få inspiration til dit næste strikkeprojekt. Køkkenet serverer lækker mad og der er mulighed for at købe vand, vin og øl til fornuftige priser.

Der er mulighed for at overnatte på højskolen, men du kan også sove hjemme og stadig deltage i morgenmad og aftenhygge. Jer der sover hjemme kalder vi “dagskursister” og vi fratrækker prisen for et værelse i to nætter.

Gennem de seneste år har vi afholdt nogle yderst succesfulde dage med Strikfest, det er næsten samme koncept, bare at vi tilføjer mulighed for overnatning, endnu mere hygge, ture og lidt ekstra højskole.

Strik weekend 1

Vi vil arrangere to workshops lørdag formiddag, på forskellige niveauer, så både begyndere og øvede kan føle sig tilpas. Du vil have mulighed for at arbejde med forskellige materialer og teknikker, og få hjælp til at realisere dit eget strikkeprojekt under vejledning fra erfarne instruktører.

En forlænget weekend på højskole er også en god mulighed for at komme væk fra hverdagens stress og jag, og fokusere på det, du holder af. Strik er en afslappende og terapeutisk aktivitet, der kan hjælpe dig med at slappe af og finde ro i din krop og sind. Vi sørger for at stable masser af brænde op omkring pejsen, så der kan hygges igennem.

Så hvis du elsker at strikke, eller ønsker at lære det, så er en forlænget weekend på højskole med fokus på strik det perfekte valg for dig. Tag på en kreativ mini-strikkeferie i Vrå, mød nye mennesker og få inspiration til dit næste strikkeprojekt.

Lotte Kjærs undervisning

Strikketeknikker og en strikketeknik mange udtryk

Jeg elsker at strikke, jeg elsker at se muligheder i de små variationer og jeg elsker at vende tingende lidt på hovedet og se det fra oven.

Jeg vil introducere nogle af de teknikker som jeg bruger i mine håndstrikkede modeller. Vi skal strikke prøver hvor vi lærer teknikkerne at kende, men vi skal også forundres og overraskes over teknikker der kan varieres ved små greb og vise hvordan de kan varieres til det ukendelige, bare ved at ændre en lille ting.

Ofte møder jeg denne kommentar: er det bare det du gør? Ja det er det.

Jeg elsker når det ikke kan gennemskues, hvad det er jeg har gjort, eller at det faktisk er den samme teknik jeg har strikket, men umuligt at se, fordi udtrykket er helt forskelligt.

Jeg giver forslag til små produkter som strikkeprøverne kan forvandles til.

Medbring:
– rundpinde nr. 3 – 15
– garnrester til strikkeprøver
– jeg medbringer også garnrester til strikkeprøver og garn til salg

Strik weekend 2
Strik weekend 3
Strik weekend 4

Lotte Kjær
Lotte Kjær er uddannet væver hos Vibeke Klint og Naja Salto.

I 1990’erne boede hun 6 år i New York og blev uddannet på Parsons School of Design, med en bachelor of fine arts. I dag bor og arbejder hun i Vestjylland.

Lotte Kjærs strik er funktionelt forankret i hendes tilgang til strik. Hun er procesorienteret og arbejder både med håndstrik og ved strikkemaskinen, hvor hun afprøver ideer og strikker hendes færdige værker. Hendes designs er tidløse, men har ofte det overraskelsesmoment at produktet har flere anvendelsesmuligheder. Kjærs strikdesigns udfordrer også grænsen mellem brugsgenstand eller udstillingsgenstand, og hun søger ofte at opnå at produkterne opfylder begge funktioner og at beskueren ikke helt kan regne det ud.

Hun er inspireret af naturen og det dagligdagsliv, hun er en del af og hun bruger både nye materialer, men også materialer der gennemlever deres anden livscyklus.

Har du lyst til at deltage på et af Vrå Højskoles mange kurser, gælder det om at tilmelde sig – og gerne inden alt for længe. En del af vores kurser er nemlig hurtigt udsolgt, så det gælder om at komme først til mølle.