7 dages Keramik kursus – Raku

Information om
raku-kurset

kr 5.050 Inkl. kost og logi i dobbeltværelse
Bad og toilet på værelset
  • 8-14. juli 2024 - VENTELISTE
  • En del af kunstugerne
  • Ungdoms- og Studiepris: 4.050,-
VENTELISTE

Udforsk raku keramikkens univers

Kom med på et spændende keramik-kursus på Vrå Højskole. Fokus er på at eksperimentere med den japansk/koreaske særlige raku brændeteknik, der blandt andet indbefatter en olietønde, åben ild – og som er kendt for sin meget simple proces.

Raku-keramik kurset vil tage udgangspunkt i:

• Eksperimenter med rakuler (ler med chamotte)
  • Dekorationsteknikker
  • Forskellige teknikker til at arbejde og forme i leret (kan være kvætsning, drejning, extrudering, pladeteknik, rulleteknik, modellering)
  • Brændingens proces
  • Glasur, sinterbegitning, Terre Sigillata oxider

Der vil dels være fælles undervisning og introduktion til de forskellige teknikker, blandet med personlig vejledning og feedback. Kurset er for både nybegyndere og øvede, og derfor vil der være en del individuel undervisning tilpasset netop dit niveau.

Vi vil gerne gøre opmærksom på, at fokus på kurset er, at lære nye teknikker og teste dem af. Du skal derfor ikke forvente, at du kan nå at producere færdige produkter i rå mængder.

Måden vi regner prisen på ler ud på er ændret:

Du betaler 20,- pr. kg. vådt ler. Når vi er klar til at fylde ovnen, kan du vælge 5 kg af dine arbejder, som vi kan brænde for 20,- pr. kg. Glasur er inkl. i prisen.

Hvis du har lavet mere end de 5 kg, kan vi hjælpe med at finde værksteder i nærheden af hvor du bor, som kan hjælpe dig med at glasere og brænde.

Medbring eget forklæde. Det kan være en fordel at medbringe en hat eller tørklæde til håret. Arbejdstøj (gerne bomuldsmateriale) –lange ærmer, lange bukser og lukkede sko.

Vær opmærksom på at vores kurser indeholder mere end fag-undervisning. Der er også planlagt tid til foredrag, hygge i dagligstuen, frokost, indlogering etc. Du vil få et skema for kurset tilsendt inden kursusstart. På 7-dages kurser, er der typisk ikke værkstedsundervisning første og sidste dag.

raku brænding af keramik på Vrå Højskole

Om dig:

• Du har lyst til at lære mere om keramik og er åben for feedback og konstruktiv kritik
  • Du er indstillet på nogle hyggelige dage i selskab med andre keramik interesserede.
  • Du er klar på masser af god mad, højskolesang og samvær på tværs af højskolekurserne.

Har du særlige kosthensyn, skal du gøre opmærksom på det ved tilmelding. Ønsker du indkvartering i eneværelse koster det 1450,- i tillæg.

Særlige forhold for ungdomspris:
Deltager du som ung mellem 18 og 25 år eller med studiekort(25-30 år), skal du huske at markere boksen i tilmeldingen. Vær opmærksom på, at du IKKE kan få eneværelse, når du vælger ungdomspris.

Nanna Simonsen

På kurset undervises du af Nanna Simonsen, der selv er tidligere elev på Vrå Højskole. Nanna kastede under sit højskoleforløb sin kærlighed på keramikken og er ved at åbne egen web-shop hvor hun sælger sit smukke keramik. Nanna har erfaring med undervisning på vores sommerkurser, undervisning af udenlandske gæster samt på højskolens lange forløb. Du kan se noget  af Nannas keramik på instagram.com/nannaceramics/

Har du lyst til at deltage på et af Vrå Højskoles mange kurser, gælder det om at tilmelde sig – og gerne inden alt for længe. En del af vores kurser er nemlig hurtigt udsolgt, så det gælder om at komme først til mølle.