7 dages Håndarbejds kursus – Strik eller Broderi

Information om håndarbejds-kurset

kr 5.050 Inkl. kost og logi i dobbeltværelse
Bad og toilet på værelset
  • 24-30. juni 2024 (ledige pladser)
  • En del af kunstugerne
  • Ungdoms- og Studiepris: 4.050,-
Ledige pladser

Håndarbejdsuge med strik eller broderi

Har du lyst til en uge med håndarbejde?  Så er det kurset her, du skal vælge. Du får inspiration i form af workshops med instruktør, oplæg om håndarbejde, et par udflugter i løbet af ugen til spændende steder i nærheden, og mulighed for at arbejde med dit håndarbejde på egen hånd i vores værksteder i alle pauser.

Morgen- og aftenarrangementer er i fællesskab med skolens øvrige kursister- f.eks. foredrag, morgensamlinger, sangaften, osv.

Der er to workshops at vælge mellem:

Strik overflade fra farve til form med Helene Jensen

I denne uge vil vi strikke med inspiration fra naturen omkring Vrå Højskole.

Det være sig barkens rynkede overflade, farverne på årstiden eller et tidspunkt på dagen samt de former der findes i landskabet.

Vi vil omsætte naturens strukturer med forskellige strikketeknikker. Der gives introduktion til teknikker, der kan bruges til at definere forskellige overflader og inspiration til udvikling af egne teknikker. Undervisning i læren om farver og brugen af farver samt kombinationer. Der vil være øvelser, hvor vi bruger garn som maling og sammensætter farvepaletter med udgangspunkt i naturen, der rammer netop dit landskabs farver. Der laves prøver i flerfarve-strik samt mix i strikkede strukturer.

Alle øvelserne kan bruges i et tørklæde – om der er brugt samme teknik og farver på hele fladen eller et mix af de forskellige teknikker er op til dig. Opskriften medbringer jeg.

Det hele vil være krydret med foredrag og inspirerende visuelle oplæg.

En spændende uge, hvor der oversættes overflader fra naturen til strik.

Der udleveres kompendium.

Medbring strikkeredskaber, tape, saks, samt dine restegarner.

Alle kan deltage – begynder som øvede.

Broderede accessories med Lene Schøning

Flere og flere har fået øjnene op for det fine gamle håndarbejde – broderi.

Broderi er et meget langsommeligt og meditativt håndværk. Du vil blive præsenteret for den helt originale måde at stingene på i hånden og hvordan vi i 2024 tillader os at forny stingene, så de kan passe til den mere moderne og personlige udtryksform.

Til det vil vi benytte forskellige garner – almindeligt dmc-broderitråd, strikkegarner, bånd, perler og andet sjovt. Udover stingene, vil vi arbejde med forskellige stoffer som baggrund og som applikation.

Vi vil brodere små kunstværker som omsættes til æsker, medaljer, armbånd, halskæder og andet tilbehør. Der må påregnes en udgift til materialer.

Vær opmærksom på at vores kurser indeholder mere end fag-undervisning. Der er også planlagt tid til foredrag, hygge i dagligstuen, frokost, indlogering etc. Du vil få et skema for kurset tilsendt inden kursusstart. På 7-dages kurser, er der typisk ikke værkstedsundervisning første og sidste dag.

Helene Jensen

Helene Jensen er uddannet tekstildesigner fra Designskolen Kolding og har gennem mange år arbejdet med strik fra maskinstrikket kunst til udvikling af håndstrikkede trøjer. Se mere på @helenejensenknit

Lene Schøning

Lene Schøning er uddannet tekstil konstruktør, skrædder og har en PD i materiel kultur. Hun har undervist på Vrå Højskole siden 2007, og har inden da undervist på Alexandraskolen i Frederikshavn, der var kendt for sine dygtige skræddere.
Hun har bla. syet tøj til Ghita Nørby, Diana Benneweis, Prinsesse Alexandra og flere kendte politikere.

Hun underviser “Syning og design” og “Naturliv”. I forlængelse af undervisningen har Lene startet Youtube kanalen Tekstilbanken, hvor hun gennemgår forskellige tekstile teknikker.

Har du lyst til at deltage på et af Vrå Højskoles mange kurser, gælder det om at tilmelde sig – og gerne inden alt for længe. En del af vores kurser er nemlig hurtigt udsolgt, så det gælder om at komme først til mølle.