5 dages Kursus – Hvis Grønland River sig løs – Med Martin Breum

Grønlands-kursus

kr 3.950 Inkl. kost og logi i dobbeltværelse.
Bad og toilet på værelset
  • 11-15. nov. 2024 (Ledige pladser)
  • Med Martin Breum
  • Ungdoms- og Studiepris: 2.950,-
Ledige PLADSER

Fordyb dig i Grønland

I  fem dage lader vi Grønlands-fascinationen – og eftertanken – råde. Verdens største ø hører fortsat til det danske kongerige; i hvert fald for en stund, eller måske mange år endnu! Vi skal møde den grønlandske kultur og træffe nogle af de grønlændere, der netop i denne uge også besøger Vrå Højskole, selvom de til daglig bor i en lille bygd på den grønlandske kyst.

Vi dykker ned i, hvorfor mere end halvdelen af grønlænderne i dag ønsker, at Grønland skal være en uafhængig stat, og vi diskuterer Danmarks rolle som forhenværende kolonimagt. Vi skal på heldagsudflugt bl.a. til det store Grønlands-anlæg i Aalborg Zoo, og så bider vi skeer med de helt store spørgsmål om krig og fred i Arktis og amerikanernes rolle: Mange husker nok, hvordan præsident Donald Trump i 2019 tilbød at købe Grønland af Danmark. En hel aften får vi besøg af flere folketingspolitikere til debat om rigsfællesskabets fremtid.

Kursusleder er journalist og forfatter Martin Breum, der har skrevet en række aktuelle bøger om Grønland og rigsfællesskabet og som løbende dækker udviklingen i Arktis, bl.a. for Weekendavisen.

I 2021 producerede han sammen med dokumentarist Jakob Gottschau tv-dokumentaren “Kongehuset i Grønland,” på grundlag af rejser med kronprins Frederik og interview med dronning Margrethe. Vi ser dokumentaren og får historien bag.

Vær opmærksom på at dette kursus ikke indeholder en rejse til Grønland.

5 dages Kursus - Hvis Grønland River sig løs - Med Martin Breum 1

Vær opmærksom på at vores kurser indeholder mere end fag-undervisning. Der er også planlagt tid til foredrag, hygge i dagligstuen, frokost, indlogering etc. Du vil få et skema for kurset tilsendt inden kursusstart.

rejse til grønland

Om dig:

• Du har lyst til at lære om Grønland.
  • Du er indstillet på nogle hyggelige dage i selskab med andre arktis interesserede.
  • Du er klar på masser af god mad, højskolesang og samvær på tværs af højskolekurserne.

Har du særlige kosthensyn, skal du gøre opmærksom på det ved tilmelding. Ønsker du indkvartering i eneværelse koster det 1450,- i tillæg.

Særlige forhold for ungdomspris:
Deltager du som ung mellem 18 og 25 år eller med studiekort (25-30 år), skal du huske at markere boksen i tilmeldingen. Vær opmærksom på, at du IKKE kan få eneværelse, når du vælger ungdomspris.

Martin Breum

Kursusleder er journalist og forfatter Martin Breum, der har skrevet en række aktuelle bøger om Grønland og rigsfællesskabet og som løbende dækker udviklingen i Arktis, bl.a. for Weekendavisen.

I 2021 producerede han sammen med dokumentarist Jakob Gottschau, tv-dokumentaren “Kongehuset i Grønland,” på grundlag af rejser med kronprins Frederik og interview med dronning Margrethe. Vi ser dokumentaren og får historien bag.

Har du lyst til at deltage på et af Vrå Højskoles mange kurser, gælder det om at tilmelde sig – og gerne inden alt for længe. En del af vores kurser er nemlig hurtigt udsolgt, så det gælder om at komme først til mølle.