Psykologi

Efterår 2024
Vrå Højskole

Inkl. studietur, materialer
kr 2.050 pr. uge, inkl. kost og logi.
  • 11. august. - 14. december. 2024
  • Pris i alt: 36.900 Kr.
  • Status: Ledige pladser
ledige pladser

I Psykologi undersøger vi det menneskelige sind

Formålet er at introducere eleverne til almenpsykologi. Der undervises med et fokus på, klassiske og moderne psykologiske teorier om det menneskelige sind og praksisser i relation til elevernes eget liv og perspektiv.

Undervisningen dækker en bredde af psykologiske paradigmer og perspektiver som vil arbejdes med gennem oplæg, tekstlæsning, opgavearbejde med mere.

Psykologien er et felt som er fyldt med dualisme og modsætninger som for eksempel individ-kultur, sjæl-legeme, kvantitativ-kvalitativ og så videre. Gennem de seneste århundreder siden psykologiens udspring har den fået adskillige forgreninger og en specifik definition af hvad psykologi er findes som sådan ikke endegyldigt, men kan indskærpes til at være læren om det menneskelige sind og hvordan dette fungerer både neurologisk, kognitivt og socialt.

I faget Psykologi vil vi undersøge psykologiens grundlæggende problemer og spørgsmål såsom: Hvad er psyken? Hvad er menneskesindet og hvordan fungerer det? Hvad er psykologi egentlig? Vi vil kigge tilbage til psykologiens udspring i 1800-tallet og helt frem til i dag, for at forsøge at forså og måske finde nogle svar på spørgsmål som disse.

Undervisningen dækker en bredde af psykologiske paradigmer og perspektiver der vil blive arbejdet med gennem oplæg, tekstlæsning, opgavearbejde med mere. Undervisningen vil i høj grad bygge på diskussion og fordybelse i emnerne for en større fælles forståelse for psykologiske fænomener og teorier i relation til elevernes liv.

Der veksles mellem teoretisk, praktisk og reflektorisk undervisning.

Eksempler på temaer vi kommer omkring; Diagnosekulturen, True Crime person analyse, Angst, psykologisering af almen-tilstand, forskning og Danmarks håndtering af psykisk sygdom. Eleverne har desuden mulighed for at komme med input og ønsker til temaer.

Anne Friis

Oprindeligt fra Randers, uddannet socialpædagog fra Jysk Pædagogseminarium i Århus, har en PD i ledelse, en uddannelse som processtyrer, sorgvejleder, terapeut og en master i psykologi. Har været ansat på Horne Efterskole, været leder ved Tårs  Skolecenter, skoleleder ved Vrejlev/Hæstrup Skole og på Sofiendalskolen i Aalborg, har arbejdet som selvstændig – og som skiinstruktør. Har arbejdet på Vrå Højskole siden 2017.

Fællesskab?
Ta' på højskole!