Kursus i ølbrygning

Information om øl-brygnings-kurset

kr 3.950 Inkl. kost og logi i dobbeltværelse.
Bad og toilet på værelset
  • Uge 45: 04-11-2024 – 08-11-2024
  • Få diplom i craft-brewing
LEDIGE PLADSER

Lær øl-brygning helt fra bunden​

På dette kursus vil du få en unik mulighed for at blive introduceret til ølbrygningens kunst og få hands-on erfaring med at brygge dit eget øl. Kurset strækker sig over fire dage, hvor vi bruger to dage på selve brygprocessen og to dage på at tappe og nyde det færdige øl.

Vores erfarne underviser, brygmester Kent fra det lokale Vrå Bryggeri, vil guide dig igennem alle trin af brygprocessen og dele deres ekspertise med dig. Du vil lære om de forskellige ingredienser, malt, humle og gær, og hvordan de påvirker smagen og karakteren af øllet. Vi vil udforske forskellige ølstilarter og diskutere de vigtige faktorer, der bidrager til at skabe et velsmagende og velafbalanceret øl.

De første to dage vil være dedikeret til selve brygningen. Vi vil udføre alle trin lige fra mæskning og kogning til gæring og lagring. Du vil have mulighed for at deltage aktivt og få hænderne i malt, humle og gær, mens du lærer de praktiske aspekter af ølbrygning. Vores undervisere vil være tilgængelige for at besvare spørgsmål og give vejledning undervejs.

I 2023 gik heldagsturen til Silkeborg Højskoles bryggeri, Stauning Whiskey. Hvor turen går hen i 2024 ved vi endnu ikke, men det bliver helt sikkert spændende!

Efter de spændende bryggedage vil vi fokusere på at tappe og nyde det færdige øl. Vi vil lære dig de forskellige teknikker til at tappe og servere øl korrekt, herunder valg af glas, temperaturkontrol og skænkningsteknikker. Der vil være masser af muligheder for at smage på forskellige øltyper og lære at identificere smagsnuancer og aromaer.

Udover den lærerige del vil vores ølbryggerkursus også have en hyggelig atmosfære. Vi vil skabe et miljø, hvor du kan fordybe dig i ølverdenen og samtidig nyde godt selskab. Vi sørger for lækker mad, der passer til øllet, og giver dig mulighed for at dele måltider og samtale med dine medkursister og undervisere. Om aftenen vil der være tid til afslapning og socialt samvær, hvor vi kan synge sammen og udveksle historier og erfaringer.

Uanset om du er en nybegynder eller allerede har kendskab til ølbrygning, er vores ølbryggerkursus en fantastisk mulighed for at udvide dine færdigheder og forståelse af ølbrygningens kunst. Vi glæder os til at byde dig velkommen på vores højskole og dele denne spændende oplevelse med dig! Skål!

Kursus i ølbrygning 1
Kursus i ølbrygning 2

Om dig:

• Du har lyst til at lære om øl brygning og er åben for feedback.
  • Du er indstillet på nogle hyggelige dage i selskab med andre bryggeri interesserede.
  • Du er klar på masser af god mad, højskolesang og samvær på tværs af højskolekurserne.

Har du særlige kosthensyn, skal du gøre opmærksom på det ved tilmelding. Ønsker du indkvartering i eneværelse koster det 1450,- i tillæg.

Særlige forhold for ungdomspris:
Deltager du som ung mellem 18 og 25 år eller med studiekort(25-30 år), skal du huske at markere boksen i tilmeldingen. Vær opmærksom på, at du IKKE kan få eneværelse, når du vælger ungdomspris.

Underviser

Kent Boalth

Brygmester, Kent Boalth, har en imponerende baggrund inden for ølbrygning. Han blev uddannet som diplom-brygger under brygmester Peter Klemensen på Thisted Bryghus. Han arbejdede der som brygger fra 2006 til 2016.

I 2016 tog Kent til Berentsens Brygghus i Egersund, Norge, hvor han tilbragte et år.

Efter sin tid i Norge vendte han tilbage til Danmark i 2017 og var med til at starte Frederikshavn Bryghus.

I 2019 blev Kent ansat som brygmester på Løkken Bryghus.

I foråret 2022 fik han muligheden for at overtage driften og produktionen på Vrå Bryghus.

Kent Boalth er kendt for sine traditionsrige og velsmagende øl.

Han er en energisk og positiv person, og man bliver altid mødt med et smil og en god snak, når man besøger ham.

Udfyld tilmeldings-formularen og kom afsted!

Har du lyst til at deltage på et af Vrå Højskoles mange sommerkurser, gælder det om at tilmelde sig – og gerne inden alt for længe. En del af vores kurser er nemlig hurtigt udsolgt, så det gælder om at komme først til mølle.

Skulle det kursus, som du gerne vil på, være udsolgt, så skriver vi dig gerne op på venteliste. Du kan nemlig være heldig, at en anden må melde afbud – og så kontakter vi selvfølgelig dig. Vi glæder os til at møde dig – og lære dig bedre at kende. Brug tilmeldings-formularen herunder.

Tilmelding til kurset: