Strikfest

• En HEL dag (og aften) med strik
Ledige pladser

Efterårets Strikfestdato er på plads

Der er mange der har spurgt: HVORNÅR kommer der Strikfest igen? NU kan vi endelig svare, det gør der lørdag d. 28. september 2024.

Vær med når Vrå Højskole afholder endnu en Strikfest. Konceptet er som det plejer: deltagerne inddeles i 2 hold og bytter midtvejs.

Vi har valgt at udvide med et programpunkt for dem, der kommer langvejs fra og allerede ankommer fredag. Efter aftensmad samles vi, synger en sang og får en fortælling i højskolens foredragssal.

Tilmeldingen foregår via formularen nederst på siden her. Da vi tidligere er blevet væltet af tilmeldinger, skriver vi lige for en sikkerhedsskyld hvordan tilmeldingsproceduren er:

1. Du udfylder tilmeldingsformularen nederst på siden, hvis du skal købe billetter for flere, skal formularen udfyldes for alle du skal bestille billet til.
  2. Vi skriver til dig med information om betaling via MobilePay, når vi manuelt har behandlet din tilmelding. Først når betalingen er registreret hos os, er pladsen endeligt din.
  3. Når du ankommer til højskolen, krydser vi alle navne af i døren.
Strik-fest
Strikfest 1

Der er mulighed for at booke værelse på forhånd.
Pris 350,- for overnatning inkl. linnedpakke og brunch søndag.

Alle kommer med på begge workshops, det er blot et spørgsmål om rækkefølge.

Workshop 1: VesterbyCrea: Krydsmasker

Lær at strikke et par sokker med krydsmasker; FallsSock29. Krydsmønsteret anvendes også i en række af VesterbyCreas andre mønstre, fx VesterbyCrea.No.29, VesterbyCrea.No.30, VesterbyCrea.No.32 og VesterbyCrea.No.39.

Du vil lære:
1. Hvordan krydsmønsteret strikkes frem og tilbage – vi strikker en strikkeprøve
2. Hvordan man strikker indtagninger i krydsmønsteret
3. Hvordan man strikker udtagninger i krydsmønsteret
4. Hvordan man kan variere selve mønsteret
5. Opstart af strømpestrik

Hvad skal man medbringe:
Garn til strikkeprøve; alla CashSock Chunky, fra ‘Gepardgarn’, 100 gr. / 183 m – Garn til at gå i gang med at strikke strømperne alla CashSock Chunky, fra ‘Gepardgarn’, 100 gr. / 183 m – Rundpind 3 mm (40, 60) eller Strømpe pinde 3 mm – Maskemarkører

vesterbycrea.dk

Workshop 2: Lotte Kjær: Fusionsstrik

For mig handler strik om at have det sjovt, afprøve nye teknikker, materialer og sammensætninger, udfordre nye sider af mig selv, stresse af og være social.

Jeg syntes det er inspirerende at bruge genbrugs- og utraditionelle materialer, som vi har lige omkring os til at strikke med, f.eks. muresnor, gavebånd, kassettebånd, fiskesnøre, tæppegarn, strimler af stof, m.m. Det er vigtige at bryde grænser og udforske et nyt materiale både alene og i sammenhæng med andre materialer, så vi ikke altid ender med at vælger de samme materialer og løsninger.

Vi skal strikke små teknikker og løbemasker, og her er eneste regel – taber vi en mask får vi ikke klamme hænder, nej vi taber bare en mere, endnu en og så lige en enkelt til, for så har vi faktisk  designet vores eget mønster. Det er muligt at begynde på et lille projekt.

Medbring:
Som udgangspunkt vil jeg sige at I skal medbringe alt hvad der inspirerer jer, men det er nok lidt flydende.

Garn og utraditionelle materialer som kan strikkes i hånden. Besøg genbrugsbutikker – måske finder du regnfrakker, tørklæder, lagner, gardinstof, blonder, tyl, bånd, gavebånd, kassettebånd, sytråd, elastik, m.m. Bare slip fantasien løs og tag hellere for meget med. Det behøver ikke være store mængder af de forskellige materialer.
Strikkepinde i flere tykkelser.
Jeg medbringer også garn og materialer til salg.

Foredrag: Mønsterstrik, hjerneaktivitet og garn

Med Theas baggrund i at genfinde sig selv efter flere stressnedbrud vil hun fortælle om hendes åbenbaring ved at lære at strikke – som gav hendes nedsmeltede hjerne en kickstart. En oplevelse af at hun fandt en vej til at genskabe aktivitet og energi i hendes hjerne ved at læse og strikke mønsterstrik. Thea har altid haft en matematisk tilgang til alt hvad hun har beskæftiget sig med. Lige fra koderne bag et website til et regneark med et budget og to-do-lister. Den matematiske hjerne har dog altid fulgtes ad med et kreativt og meget visuelt element. To meget forskellige poler der nogle gange havde det svært at mødes. Men det er Thea’s DNA. Struktur & Kreativitet.

Thea vil denne aften vise os den side af strik. Hvordan mønsterstrik og farvestrik kan være med til at give både ro og aktivering. Mange af Thea’s strikke designs er baseret på de japanske strikke mønstre. At sammensætte strikke mønster elementer med hinanden på flere forskellige måder – og som kan anvendes til flere designs, på nye måder. Med det kreative sind arbejder Thea også meget med farvestrik som igen er en vej for hende at finde glæde og energi samt aktivere både den matematiske og kreative del af hjernen. Og at man kan ende med sit helt eget kunstværk! Uanset om du er struktureret, matematisk, kreativ eller noget helt andet, så vil Thea gerne dele ud af hendes erfaringer og vise hendes strik frem samt også give input til hvordan du kan kaste dig ud i nye elementer i dit strik…hvis du er nysgerrig på sådan en rejse.

Thea Vesterby

Lotte Kjær