Vrå Højskole giver ungdommen et løft

Der er højt til loftet og kort til et kram på Vrå Højskole i Nordjylland. Højskolen har via et 3-årigt EU-projekt bevist sin unikke kompetencer, når det gælder at få udsatte og sårbare unge videre i uddannelse og videre i livet.

Af Helle Møller Riis

I juni måned afsluttes et treårigt EU-projekt på Vrå Højskole, der har haft udsatte og sårbare unge som målgruppe. Projektets følgeforskningsrapport konkluderer, at det er “svært ikke at blive begejstret”. Det er nemlig lykkedes at få langt størstedelen af højskolens unge videre i uddannelse og videre i livet.

For mange har “omplantningen” og miljøskiftet fra hjemme til højskolen – og ikke mindst relationen med andre unge og trygheden på højskolen – været afgørende for deres udvikling:

– At komme herud og mærke den stemning, der er her og få de kammerater og føle den tillid, som lærerne viser mig, samtidig med at man kan regne med dem. Det er helt vildt stort, og det er en fantastisk følelse. Da jeg havde været her i en uge, føltes det som om, at man altid havde kendt hinanden. Det her er blevet mit hjem mere end noget andet sted, fortæller eleven Kristian til følgeforsker, Lene Ingemann Brandt fra Aalborg Universitet, i rapporten.

Kristian er en af de mange unge, der via EU-projektet “Højskolen som Genvej” er hjulpet videre til uddannelse, og for højskoleforstander Pia Schnoor har projektet vist en ting med stor tydelighed. Nemlig at ting tager tid. Især for unge, der har mødt modstand på deres vej, inden de kom til Vrå:

– Du kan ikke lægge pres på en ung, der i forvejen er presset. Først skal du vinde den unges tillid for overhovedet at komme i dialog. Derfor har mange af de unge på “Højskolen som Genvej” haft brug for et helt år eller mere hos os, før de er blevet helt uddannelsesparate, siger Pia Schnoor.

Hun understreger, at højskolen også har god erfaring med unge, der har afsluttet studenter eksamen eller HF, og bruger højskolen som et springbræt til at komme ind på eksempelvis Medie- og Journalisthøjskolen, Designskolen eller Musikkonservatoriet:

– Det, der er vores vigtigste mission, er at give de unge – uanset baggrund – et godt udgangspunkt for at vælge, hvad de virkelig vil med deres liv, siger Pia Schnoor.

Klik her for at hente rapporten som pdf

Fakta:

Et højskoleophold i Vrå varer mellem 18 og 22 uger. Prisen er på 1.500 kr. pr. uge og den dækker kost, logi og studierejser.
Der er semesterstart i august og i januar måned og langt de fleste elever vælger – og har behov for 2 semestre, i alt 40 uger.
Højskolen tilbyder undervisning i mere end 20 forskellige fag, bla musik, medier, foto, kunst, fashion, kropskultur, rollespil og masser af andre fag. For de som har behov, er der mulighed for FVU undervisning i dansk og matematik.

Kontakt:

Pia Schnoor 20 86 16 23 og Lene Ingemann Brandt 30 53 77 32