Jeg er kommet “hjem” til musikken i Vrå

Jimmy Guldbæks ungdomsdrøm om at blive musiker og underviser er gået i opfyldelse. Han er i dag musiklærer på Vrå Højskole og en del af bandet Grace James.

Af Helle Møller Riis

Jimmy Guldbæk musik lærer

Siden Jimmy Guldbæk var helt lille, har han elsket musik. Han er vokset op i Aalborg Øst med sin mors dansktopmusik i radioen og sin fars hjemmebyggede trommesæt, lavet af gryder og tasker:

– Musikalsk var jeg ikke kræsen. Jeg elskede alle mulige former for musik og lyttede til min mors og fars pladesamlinger og det musik, som de hørte i radioen.

Ingen af forældrene spillede selv et instrument, men da Jimmy blev 13 år, fik han sit eget trommesæt og lyttede til idolet, der havde samme fornavn, som ham selv:

– Selv om jeg sad bag trommesættet, var jeg fuldstændig vild med Jimi Hendrix og hans guitar. Han var måske grunden til, at jeg lærte mig selv at spille guitar, og jeg holder utrolig meget af hans musik den dag i dag.

Lige så meget som Jimmy holdt af musikken og sin navnebror, lige så meget hadede han skolearbejdet. Lige på nær ungdomsskolen, hvor især musikundervisningen blev afgørende for ham:

– Jeg kom med i flere bands og var med ude og spille koncerter. Både på gymnasier og på ungdomsfestivaler. Jeg var ofte forsanger og trommeslager samtidig. For nogen en underlig kombi, men det fungerede fint for mig.

Kom ind på konservatoriet

Efter 9. klasse droppede Jimmy ud af skolen, fik et job som fejedreng på en fabrik og fik masser af spillejobs. Han blev autodidakt indenfor guitar og akkorder, og efter nogle år på fabrikken startede han på den frie ungdomsuddannelse:

– Jeg var en af de allersidste, der fik lov at gå på uddannelsen. Det var en fantastisk tid. Jeg kan stadig huske, at jeg skrev i min studieplan, at mit mål og min drøm var at blive musiklærer og musiker, fortæller Jimmy, der mange år efter fik drømmen til at gå i opfyldelse.

Sidste del af Jimmy Guldbæks frie ungdomsuddannelse foregik på Vrå Højskole. Oprindeligt var der kun sat et halvt år af i planen, men det blev til to:

– Jeg havde en fantastisk tid på højskolen, og jeg havde to undervisere, der hjalp mig med at komme ind på Nordjysk Musikkonservatorium i Aalborg. Den ene hjalp mig med klaverundervisningen, den anden med teorien. Jeg fik den ro, tiden til fordybelse og den støtte, der var nødvendig.

Grace James og Vrå Højskole

I dag – 20 år senere – er Jimmy selv blevet en af de undervisere, der hjælper unge ind på konservatoriet. Allerede under sin egen uddannelse startede han som underviser. Først på Kulturskolen i Aalborg, siden på Musikalsk Grundkursus på konservatoriet, og i sommeren 2019 kom han tilbage til Vrå Højskole:

– Det er på mange måder som at komme hjem til musikken i Vrå. Jeg har løbende haft kontakt med højskolen, og jeg nyder hver dag at være tilbage og undervise unge, der ligesom jeg brænder for musikken, men måske ikke ligefrem elsker skolearbejdet. Jeg elsker også den udfordring, det eksempelvis er at lære et menneske at spille guitar, som aldrig har rørt ved et instrument før.

Jobbet i Vrå er på halv tid. Det giver Jimmy mulighed for sammen med sin kæreste og kollega på højskolen, Stine Flyvholm, at spille i sit eget band Grace James, der er funderet i blues og folk:

– Jeg tror, at jeg har spillet langt over 2000 spillejob i min tid som musiker. Jeg har haft spillejob og været på turne med navne som Allan Olsen, Jette Torp, Finn Nørbygaard, Anders Blichfeldt, Eran DD og Ida Corr og har sunget med på kor og sunget covernumre af andres musik. Derfor er det helt fantastisk i dag at lave og spille sin egen musik i Grace James. Jeg har virkelig fundet hjem på alle måder, siger Jimmy.

Fakta om Jimmy Guldbæk:

Er 43 år, bor i Nørresundby sammen med kæresten Stine Flyvholm og 4 sammenbragte børn.

Sammen har de dannet bandet Grace James, der spiller “no bullshit” blues og folk. Hjemmeside: gracejamesband.com Facebook: facebook.com/gracejamesband

Når Jimmy ikke spiller med bandet, underviser han på Vrå Højskole og på Musikalsk Grundkursus i Aalborg.

Han har mere end 2000 spillejob bag sig og har spillet og turneret med blandt andet Allan Olsen, Jette Torp, Finn Nørbygaard, Anders Blichfeldt, Eran DD og Ida Corr.

Trods moderens dansktop-gen er Jimmys eget musikalske ophav funderet i Jimi Hendrix og Stevie Ray Vaughan.

Jimmy Guldbæk på guitar i bandet Grace James