Pottemageri og kunsthåndværk

Prøv kræfter med drejeskiven på Vrå Højskole

I dette fag, vil du få muligheden i at fordybe dig i leret, med form, teknik og arbejde med design og håndværk med hovedudgangspunkt i drejning.

Drejning kan være svært, og derfor får du masser af tid og mulighed for at øve dig og prøve drejeskiven af igen og igen. Du vil lære alle grundteknikker ved drejeskiven.

Du vil i pottemageri og kunsthåndværk også lære at dreje efter en arbejdstegning, og du vil få metoder og værktøj til at arbejde og udvikle på dine egne ideer.

Vi vil tage på værkstedbesøg, lave værktøj selv, bruge designprocessen som arbejdsmetode og meget mere. Undervisningen tager udgangspunkt i dig og holdet, men det vil veksle mellem bundne og frie opgaver.

Det kræver ingen forudgående kunnen for at deltage, så du kan både være nybegynder, let øvet og øvet.

Vil vil blandt andet kommet ind på følgende:

• Drejeteknik
  • Form
  • Form- og rumforståelse
  • Arbejdstegning
  • Svindtegning
  • Formanalyse
  • Arbejde med modeller
  • Designproces
  • Værktøj
  • Glasering
  • Brænding
  • Dekorering
  • Råstoffer
  • Bæredygtighed
  • Fagsprog
  • Designhistorie
Pottemager-værkstedet på Vrå Højskole er som de andre værkstedsfag åbent 24-7 for eleverne på faget. Det betyder, at du får rig mulighed for at øve dig uden for timerne, arbejde videre på opgaver, du har gang i – eller starte dine egne ideer og projekter op.

Du vil i faget pottemageri og kunsthåndværk få undervisning af professionelle udøvende kunstnere, der både underviser og vejleder dig i dine personlige keramik projekter. Du vil også få en række bundne opgaver. Det kunne eksempelvis være:

• Skåleprojekt med dekoration med håndlavet pensel
  • Redesign “porcelænsfigur anno 2021”
  • Projekt “vild med hanke”
  • Ikea på hovedet
  • Pottehoveder
  • Vaser med attitude

Du vil i pottemageri og kunsthåndværk få vejledning og feedback ud fra der, hvor du står lige nu – men også ud fra der, hvor du ønsker dig at arbejde henimod med leret og formprocessen.

Du vil også lære om keramiske traditioner, design og tendenser indenfor samtidskunsten. Du lærer forskellige fremstillingsteknikker, behandlings- og brændingsmetoder. Sideløbende har du mulighed for at få en bred forståelse for kunst. Vi følger selvfølgelig også med i de nye tendenser og trends og henter inspiration fra blandt andet sociale medier som eksempelvis Pinterest og Instagram.

Om dig:

• Du har lyst til at arbejde kreativt, og er ikke bange for at lave fejl.
  • Du er klar på personlig professionel vejledning
  • Du er klar på at arbejde selvstændigt og samtidig indgå i klasseundervisning
  • Du er åben overfor nye ideer og teorier
  • Du kan sammen med de andre elever i faget være med til at præge undervisningen med dine egne ideer og input

Pottemageri og kunsthåndværk er for dig som er nybegynder i faget og bare er nysgerrig, og som har lyst til at prøve kræfter med ler og drejebænk. Men også til dig som er øvet, og som gerne vil tilføre dit arbejde noget ekstra teknik.

Du behøver, med andre ord, ikke at have siddet ved en drejebænk før.

Keramik-ordbog:

• Brænding: For at dit ler kan holde, skal det brændes. Det skal brændes to gange: En forglødning og en glasurbrænding
  • Dekorering: Du dekorerer typisk din keramik med glasur
  • Drejning: Drejning foregår ved en drejeskive, hvor du lærer at centrerer leret og dreje det op.
  • Extrudering: Når man presser en profil ud af ler.
  • Glasur: Vi arbejder med forskellige glasurer og glasurteknikker, der kommer på leret efter første brænding.
  • Kvætsning: Når man presser ler i en form
  • Modellering: Opbygning af leret i fri hånd
  • Pladeteknik: Når man bygger keramik op via ler-plader, som man har rullet ud
  • Raku: Gammel koreansk teknik, hvor man arbejder med især krakelering af glasur. På højskolen laver vi raku i en højisoleret olietønde

Fede oplevelser?
Lære nyt?
Fordybe dig?
Møde nye mennesker?

Pottemageri og kunsthåndværk 1

Underviser

Cille Colberg

Cille er kunsthåndværker og keramiker med stort K, og har bred erfaring med undervisning fra bl.a. Huset i Hasserisgade og Daghøjskolen Sind samt egne workshops.

Hun har deltaget på mange udstillinger og sågar vundet 2. pladsen til DM i frihåndsdrejning.

Hun er uddannet fra Kunstakademiets designskole på Bornholm, på Aarhus Kunstakademi – Clay ArtHåndværkerskolen Sønderborg – pottemager og Sønderjyllands Kunstskole.

Cille er formand i Danske Kunsthåndværkere & Designere i Nordjylland og hun er med i bestyrelsen i Dansk Pottemagerforening.