Efterår 2024
Vrå Højskole

Inkl. studietur, materialer
kr 2.050 pr. uge, inkl. kost og logi.
  • 11. august. - 14. december. 2024
  • Pris i alt: 36.900 Kr.
  • Status: Ledige pladser
ledige pladser

Kunst på Vrå Højskole

I kunst koncentrerer vi os primært om maleri – men vi arbejder også med tryk på papir og med collager. Du vil bl.a. komme til at:

• Prøve forskellige maleteknikker
  • Lære om forskellige arbejdsredskaber, effekter og tilsætningsstoffer
  • Få en teoretisk baggrund omkring det at male: Komposition, lys, skygge, farveforståelse og billeddynamik
  • Prøve collage-teknikker
  • Arbejde med at finde dit personlige udtryk
  • Få individuel vejledning
  • Arbejde med grafisk tryk som xerolitografi, linoleumstryk, collagrafi

Undervisningen i kunst fokuserer på, at du skal finde din egen stil – og stå ved den. Her er plads til at eksperimentere, lege og lave fejl. I maleriet er der ingen facit og ingen rigtige- eller forkerte måder. Undervejs i forløbet vil du få mulighed for at arbejde med:

• Abstrakte motiver
  • Ekspressive motiver
  • Figurative motiver

Hovedvægten i undervisningen på kunst vil blive lagt på dig og din personlige udvikling – uanset din stilart. Og du er mere end velkommen til at blande det abstrakte og ekspressive med det figurative og eksperimentere på kryds og tværs.

Du vil i undervisningen komme til stifte bekendtskab med flere former for teknikker, effekter, værktøjer og ”tilsætningsstoffer” , og du vil få en grundig indføring i blandt andet akrylmalingens muligheder og begrænsninger.

Du vil få faste opgaver, hvor vi arbejder med temaer som samtidskunst, komposition, farve og valeur, musik, historisk eller eventyr, men du får også mulighed for at arbejde med egne projekter, og er du elev på kunst, har du også adgang til kunstlokalet i din fritid.

Et eksempel på en opgave i farve og valeur kunne være:

1. Tegn en pære. Brug kun blyant – sort/hvid farver og fokuser på skygge og lys.
  2. Mal nu pæren, som den ser ud naturligt. Brug farverne og fokuser på at få alle detaljerne med.
  3. Tegn og mal en ekspressiv version af pæren. Brug din egen farvesætning og fortolkning til, hvordan pæren skal se ud.

Faget er et værkstedsfag og vil veksle mellem teori og praksis. Der vil være lidt holdundervisning og mere en-til-en vejledning og selvstændigt arbejde.

Forløbet kan også afsluttes med et større projekt – evt. et udsmykningsarbejde. Du kan, hvis du har lyst, få mulighed for at udstille dit arbejde.

Om dig:

• Du har lyst til at arbejde med maleri, collage, grafisk tryk, tegning og kreative eksperimenter.
  • Du er klar på personlig vejledning.
  • Du kan arbejde selvstændigt
  • Du er åben overfor nye ideer og teorier
  • Du er indstillet på at prøve nye ideer og opgaver af

Billedværksted er både til dig som er øvet, og som gerne vil tilføre dit maleri noget ekstra teknik – men også for dig, som er nybegynder og bare er nysgerrig, og har lyst til at prøve kræfter med maleri og din kreativitet. Du behøver, med andre ord, ikke at hedde Picasso til efternavn.

Faget søger lige så meget det uperfekte – som det perfekte. Du uventede frem for det forventede. Det er et arbejdende værksted, hvor fokus er på processen mere end det færdige resultat. Et kreativt slaraffenland, hvor der er plads til at lege og eksperimentere.

Billedværkstedet arbejder tæt sammen med højskolens andre kreative fag som foto, keramik og kunst.

Morten Søndergård

Morten Søndergård er uddannet folkeskolelærer fra Hjørring Seminarium

Han har været ansat på Vrå Højskole siden 2015 og underviser i fagene kunst og Dansk Sprog og Kultur.

Morten er selv udøvende billedkunstner. Du kan se en del af Mortens arbejde på hans Instagram Profil.

Fællesskab?
Ta' på højskole!