Fag på Vrå Højskole

Her kan du se hvilke fag du kan vælge mellem på højskolen.

Du får en grundig introduktion til alle fagene den første uge du går på skolen og vælger først derefter fag. På den måde har du også mulighed for at stille spørgsmål til underviseren inden du vælger. Højskolen er i konstant udvikling, og vi tilpasser løbende vores fagudbud, med rødder i de kreative-, musiske- og naturfag.  Der kan med andre ord komme ændringer undervejs. De større fag, de blå og røde, ændrer vi sjældent. De mindre grønne og gule fag ændrer vi lidt oftere.

Vi bruger ikke såkaldte linjefag, hvor du SKAL have én bestemt fagpakke, du kan eksempelvis kombinere NATURLIV med ANALOG FOTOGRAFI, MUSIKTEORI og MEDITATION OG MINDFULLNESS.

Du kan vælge 1 blåt, 1 rødt, 1 grønt og 1 gult fag.

Vær opmærksom på, at fagene kun bliver oprettet, hvis der er nok elever, der vælger dem (min. 10 elever).

De "RØDE" fag

Du skal vælge ét rødt fag, som du har 3 moduler om ugen (ud af 7½), hele semestret.

De "BLÅ" fag

Du skal vælge ét blåt fag, som du har 3 moduler om ugen (ud af 7½), hele semestret.

De "GRØNNE" fag

Du skal vælge ét af disse grønne fag, som du har 1 modul om ugen (ud af 7½).

De "GULE" fag

Du skal vælge ét gult fag, som du har ½ modul om ugen (ud af 7½), hele semestret.

Et skema med mange muligheder

På Vrå Højskole har vi mere end 20 fag, som du kan vælge imellem.

Vi har lavet en side med en lille guide: Lav dit eget skema – Se hvilke fag du kan kombinere.

Du bestemmer selv, om du vil fordybe dig og nørde igennem på et område som eksemplevis kunst- eller om du vil lave et mere alsidigt skema, som strækker sig ind over flere fagområder. Du bestemmer nemlig selv over dit eget skema.

Du skal som udgangspunkt vælge fag, så du har undervisning hver formiddag og eftermiddag.

Ingen af vores fag kræver særlige forudsætninger.  Det vil sige, at du behøver ikke at kunne spille guitar eller klaver for at vælge musik eller forstå noder for at vælge musikteori. Du behøver heller ikke at kunne sy for at vælge syning og design, eller vide alt om at tage billeder for at vælge foto.

Fagene er åbne for alle – uanset forudsætninger.

På en højskole er der:

• Ingen eksamener
  • Ingen karakterer
  • Ingen fast pensum

men vi har mødepligt. Det er vigtigt, at du tager din undervisning alvorligt. Både for din egen og for dine kammeraters skyld. Det er svært at spille i band, hvis bassisten eller trommeslageren mangler, og det kan også være svært at stå klar til et interview, hvis fotografen ikke møder op.

Vi fører derfor protokol til alle undervisningstimer.

Onsdage i ulige uger er der foredrag og arrangementer efter spisning. De arrangementer er ligesom samlingerne, måltiderne, køkkentjansen og bogruppemøderne en del af dit højskoleophold. Så her forventer vi også at se dig.

Når undervisningsugen slutter, er det frit om du vil blive på højskolen, tage hjem eller på besøg. Langt de fleste bliver på højskolen i weekenden. Der er ofte ture, arrangementer og fester i weekenden.. Det arrangerer eleverne selv.

Fede oplevelser?

Fag på Vrå Højskole 1