Musikproduktion

Efterår 2024
Vrå Højskole

Inkl. studietur, materialer
kr 2.050 pr. uge, inkl. kost og logi.
  • 11. august. - 14. december. 2024
  • Pris i alt: 36.900 Kr.
  • Status: Ledige pladser
ledige pladser

Lær at producere musik i Ableton

Lær at producere musik med computeren som arbejdsredskab.  I faget Musikproducer på Vrå Højskole giver vi dig en mulighed for at videreudvikle din evner og din musikalitet, hvis du allerede har musikken under huden. For dig, der er nybegynder,  er Musikproducer en unik mulighed for at komme i gang med din musikalske karriere.

Sammen udforsker vi musikkens univers, og du får i undervisningen:

• Indsigt i kreative metoder til at komponere musik.
  • Tekniske værktøjer via Ableton Live, der får musikken til at lyde så godt som muligt.
  • Erfaring i at bruge Ableton Live sammen med midi-controllere.
  • Mulighed for, at arbejde med dine egne produktioner.
  • Chancen for at finde din helt egen unikke lyd.
  • Scenetid til koncerter og performances både på og udenfor højskolen.
  • Personlig coaching og feedback. Både på din lyd og dine optrædener.

Vi eksperimenterer inden for de forskellige genrer, og du får løbende udfordringer, der styrker din musikforståelse.  I perioder vil der blive lagt vægt på, at du får faste opgaver – det kan f.eks. betyde, at:

• Du  skal producere et stykke musik, der komplementerer et givent kunstværk.
  • Du får udlevet et begrænset antal lyde, som skal danne hele grundlaget for et nyt stykke musik, som du og eventuelt flere fra holdet skal lave sammen.
  • Du skal lære at “jamme” sammen med de andre fra holdet.
  • Du skal arbejde sammen med højskoleelever fra andre fag, som eksempelvis rytmisk musik, medie, foto eller andre fag.

Her er et par Ableton Live videoer fra nettet til inspiration

For at give dig den bedste feedback og undervisning, lytter vi løbende til dine tracks/værker for at komme i dybden med dit udtryk, og vi dykker ned i hvordan selve lydbilledet fungere.

Du vil både få feedback af de øvrige på holdet, men du vil også have mulighed for at få en-til-en coaching med underviseren.

Hvis du har lyst, giver faget Musikproducer der også mulighed for at spille LIVE  til et af skolen mange arrangementer. Du kan få lov at prøve koncerter og perfomance af både på og udenfor højskolen.

Det er ligegyldigt, om du vil lave hiphop, EDM, Eksperimental, Ambient ect, fusionsjazz eller noget helt andet. Alle kan udfolde sig på faget, uanset genrer eller kundskaber. Du behøver med andre ord ikke at have instrument- eller nodekendskab, før du starter.

Du drømmer måske om at komme ind på  musikkonservatoriet i Aalborg, Aarhus eller København, eller en anden musisk uddannelse som eksempelvis populærmusik og lydproduktion på Aalborg Universitet og har brug for et lidt ekstra træning, inden du søger ind – så er faget Musikproducer lige noget for dig.

Vigtigt om dig:

• Du skal medbringe din egen laptop og gerne et sæt høretelefoner.
  • Du skal være nysgerrig på lyd og indstillet på at arbejde selvstændigt med din egen musik i selskab med andre.
  • Du låner en Ableton licens, imens du går på højskolen. Bemærk: Den skal afleveres igen, når du er færdig med faget.
  • Du behøver ikke have kendskab til hverken elektronisk musik eller Ableton på forhånd.

Om Ableton Live:

Ableton Live er et professionelt musikproduktions-software, hvori man kan arbejde med musikken fra idéstadiet til færdig musik. Derudover egner programmet sig også til at fremføre sin musik live eller som sammenspils-instrument med andre computere eller “rigtige” instrumenter.

Anders Deibjerg Lind

Anders har en bachelor i populærmusik & lydproduktion fra Aalborg Universitet.

Han har arbejdet på Vrå Højskole siden november 2015. Han underviser i Musikproducer, Disc-golf, og er ofte ekstra lærer i Musik.

Desuden er han et madøre, friluftsmenneske, lystfisker, musiker, sangskriver, producer og mix engineer – og en habil  palle-møbel-designer.

Anders er meget aktiv i det aalborgensiske elektroniske musikmiljø, og er en del af E:low.

Fællesskab?
Ta' på højskole!