Bliv enig med din lommeregner og få styr på grammatikken på Vrå Højskole

Få tre ugers intensiv træning i dansk og matematik i november og vær på højskole samtidig

Af Helle Møller Riis

”Det er første gang nogensinde, at jeg er enig med min lommeregner!”

”Allerede efter en uge kan jeg tale med andre om ting, jeg ikke har sagt til nogen før!”

Sådan lyder udmeldingen fra to unge, der i sommer var på tre ugers intensiv lærings-camp på Vrå Højskole. Det intensive forløb i matematik og dansk var så stor en succes for de 23 unge, der deltog, at højskolen gentager kurset igen til november:

Vi tilbyder et intensivt forløb i matematik og dansk, hvor de unge kan få fin-tunet deres færdigheder. De kan blive bedre til eksempelvis stavning og talforståelse, samtidig med at de er en del af højskolehverdagen, siger forstander på Vrå Højskole, Pia Schnoor, der sammen med Folkehøjskolernes Forening i Danmark(FFD) står bag initiativet:

Alt for mange unge er ikke uddannelsesparate. De er bagud i specielt dansk og matematik. Det vil vi gøre noget ved, og vi ved efter erfaringerne i sommer, at vi også er med til at løfte dem socialt, fordi de bor her på højskolen, samtidig med, at de lærer noget nyt, siger Pia Schnoor.

Kirstine Christensen, der er ansat på Vrå Højskole og underviser på forløbet supplerer:

Eleverne i sommer fik et fantastisk sammenhold, der gav dem lyst til at møde op til undervisningen og arbejde intensivt. Mange af dem har oplevet ikke at være gode nok eller at blive tabt i systemet. Så dét at blive taget seriøst og mærke, at vi kæmper sammen med dem, gjorde et stort indtryk.

Efterårsforløbet over de tre uger begynder 11. november og slutter den 30. Det er målrettet unge mellem 16 og 20 år, der ikke har nogen ungdomsuddannelse. Kurset koster 4500 kroner. Prisen dækker både undervisning, kost og logi. Læs mere om det intensive læringsforløb her: https://vraahojskole.dk/ugekurser/intensivt-laeringsforloeb/

Krammer på Kulturmødet